I Herstedøster går kirken og skolen til kor sammen

Tekst og foto Bo Nygaard Larsen

De kommer trippende sådan én efter én. Til sidst er hele 3.F samlet her i musiklokalet på Herstedøster Skole denne onsdag morgen. Disciplineret sætter de sig  på stolene i den opsatte halvcirkel og på mindste håndbevægelse fra korleder Bente Colding-Jørgensen gjalder sangen.

Vi er ikke til en almindelig musiktime. Sammen med parallelklassen i 3.G går de til klassekor – et nyt pilotprojekt, som Herstedøster Skole og Herstedøster Kirke samarbejder om.

Og for Bente Colding-Jørgensen giver det god mening. »Det er fantastisk, at skolen og kirken kan samarbejde om sådan et sangprojekt. Sang er en væsentlig del af vores kultur og noget af det, der er med til at danne os som mennesker. Det er en stor fornøjelse at arbejde med eleverne, at møde dem lige dér, hvor de er, se dem udvikle sig allerede i løbet af de få gange, vi har haft sammen og at opleve deres glæde ved sangen. Lærerne har gjort et flot forarbejde, som er lige til at bygge ovenpå. Jeg kan da også tydeligt se, at børnene er glade for at synge,« siger Bente Colding-Jørgensen.

Det er Anne-Kari Ferenczi, organist og leder af korskolen i Herstedøster Kirke, der er initiativtager til projektet. Det har fået den overordnede titel Alle kan synge. »Jeg har længe haft en drøm om, at alle børn kan synge sammen på tværs af sociale og kulturelle skel.

Netop i skolen er børn fra alle samfundets lag repræsenteret, og netop sangen kan være en god brobygger. Sang er sprogstimulerende og styrker indlæringsevnen, selvværdet, og fællesskabet. Samtidig er sang en god træning i koncentration og hukommelse. Der er så mange fordele ved at synge sammen, at det burde være på skemaet i alle landets skoler,« siger Anne-Kari Ferenczi og fortsætter:

»Sangfællesskabet er inkluderende i forhold til flersprogede børn. Selvom nogle måske ikke leger sammen, så synger de sammen, og i sangen opstår en unik følelse af samhørighed.« Anne-Kari Ferenczi påpeger, at skolen og kirken supplerer hinanden godt i projektet.

»I Herstedøster Kirke har vi professionelle sangfaglige og musikpædagogiske kompetencer samt en korskole med fem kor for børn og unge i alle aldre.

På Herstedøster Skole har de smadderdygtige lærere og en tradition med at synge morgensang flere gange om ugen. Vi har fundet ud af, at vi sammen kan skabe noget unikt,« siger hun.

Det er Charlotte Greve enig i. Som musiklærer er hun sammen med sin kollega Line Tarp skolens daglige kontaktpersoner på projektet, og de deltager da også i de ugentlige korprøver. »Jeg kan næsten ikke få armene ned. Som musiklærer er jeg optaget af, at børnene hele tiden udvikler sig inden for musik og sang. Og det her projekt er et stort skridt frem. Tænk, at vi her på skolen kan få undervisning af dygtige fagfolk, der har årelang erfaring med at lede børnekor. Det er jeg meget glad for, og jeg kan mærke, at jeg selv bliver inspireret og får noget ud af hver lektion,« siger Charlotte Greve.

Bente Colding-Jørgensen beder klassen om at dele sig i tre rundkredse. Så sætter hun et lille uddrag af Mozarts Alleluia i gang. I dagens anledning er den lavet om til en kanin, der går over i Mester Jakob, og den kendte kanon glider rundt i lokalet – fra rundkreds til rundkreds - som Bølgen til en landskamp i Parken.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det her projekt er kommet for at blive. Skolen og kirken er de to store institutioner her i landet, og med et godt samarbejde kan vi give børnene den mest optimale sangundervisning og for alvor give dem lysten til at synge,« siger Bente Colding-Jørgensen.

Det er præcis en af grundene til, at Anne-Kari Ferenczi ser perspektiver i Alle kan synge. Projektet er det første i sin art herhjemme, og løber foreløbig frem til juni.

»Min ambiton er, at vi kan udvide projektet efter sommerferien, så endnu flere klasser kan synge sammen. At se de sangglade børn hver onsdag morgen giver mig en tro på, at vi har fat i den lange ende,« siger Anne-Kari Ferenczi.